Wankele waarden
_We hoeven niet zover in de geschiedenis terug te gaan om ons te
realiseren dat ook in Nederland de overgrote meerderheid grote moeite
had met zaken als echtscheiding, vrijen en samenwonen voor het huwelijk,
en dat er een grote weerstand bestond tegen homoseksualiteit. Ook werd
het als een groot probleem ervaren als je een huwelijk sloot buiten je
eigen kring van geloofsgenoten of boven of beneden je eigen stand. Nog
in de jaren zeventig werd er veel verzwegen tussen ouders en kinderen.
Of kinderen kozen er juist voor de strijd met hun ouders aan te gaan
over de vrijheden die zij wilden, soms op straffe van een tijdelijke of
definitieve breuk met hen.
|
___Jonge moslims, hulpverlening en de zoektocht naar vrijheid en grenzen
Onder jonge moslims zien we een soortgelijk proces. Zij zoeken naarstig naar de grenzen van hun eigen leven in vrijheid, soms lang alleen zonder hulp van familie, vrienden of vriendinnen, leeftijdgenoten of zonder professionele hulp in te roepen. _
Als zij hulpverlening willen inschakelen, blijken ook hulpverleners niet altijd goed raad te weten met de problemen die hun worden voorgelegd. Zonder veel kennis van de islam in al zijn variëteiten en de culturele contexten waarbinnen hun cliënten zijn grootgebracht, kunnen ze geen effectieve en sensitieve gesprekspartner zijn. Langzaam krijgen professionals meer kennis en ervaring in hun hulpverlening aan islamitische burgers. Ook en ontstaan er zelfhulpgroepen rond dilemma´s van religie, cultuur en vernieuwing.
Een steun in de rug voor professionals
In dit boek dat nu vanwege grote belangstelling herdrukt is, worden de nodige kennis en ervaring gebundeld, zodat hulpverleners en zelfhulpgroepen daarmee hun voordeel kunnen doen. Er is bijna geen taboethema, of het komt in dit boek wel aan de orde. Het is een steun in de rug voor al die professionals en mensen die buiten het professionele hulpcircuit om aan elkaar steun en hulp willen verlenen, en die in hun dagelijkse werk geconfronteerd worden met botsende waarden die moslims hoog hebben. Waarden die met elkaar botsen, waarden die daardoor wankelen. En daarmee is het indirect ook een steun in de rug van moslims (mannen en vrouwen) die pogen met zelfrespect richting te geven aan hun leven.
Onder jonge moslims zien we een soortgelijk proces. Zij zoeken naarstig naar de grenzen van hun eigen leven in vrijheid, soms lang alleen zonder hulp van familie, vrienden of vriendinnen, leeftijdgenoten of zonder professionele hulp in te roepen. _
Als zij hulpverlening willen inschakelen, blijken ook hulpverleners niet altijd goed raad te weten met de problemen die hun worden voorgelegd. Zonder veel kennis van de islam in al zijn variëteiten en de culturele contexten waarbinnen hun cliënten zijn grootgebracht, kunnen ze geen effectieve en sensitieve gesprekspartner zijn. Langzaam krijgen professionals meer kennis en ervaring in hun hulpverlening aan islamitische burgers. Ook en ontstaan er zelfhulpgroepen rond dilemma´s van religie, cultuur en vernieuwing.
Een steun in de rug voor professionals
In dit boek dat nu vanwege grote belangstelling herdrukt is, worden de nodige kennis en ervaring gebundeld, zodat hulpverleners en zelfhulpgroepen daarmee hun voordeel kunnen doen. Er is bijna geen taboethema, of het komt in dit boek wel aan de orde. Het is een steun in de rug voor al die professionals en mensen die buiten het professionele hulpcircuit om aan elkaar steun en hulp willen verlenen, en die in hun dagelijkse werk geconfronteerd worden met botsende waarden die moslims hoog hebben. Waarden die met elkaar botsen, waarden die daardoor wankelen. En daarmee is het indirect ook een steun in de rug van moslims (mannen en vrouwen) die pogen met zelfrespect richting te geven aan hun leven.