abdulwahid.nl
  • Brugopbrugaf
  • de brug
  • Missie en visie
  • De Opening
  • Verander je woorden verander je wereld
    • Boekbespreking
    • vertalingen
    • Lezingen
    • Kom tot het gebed
    • Islam, liefde en seksualiteit
    • Wankele waarden
    • Islam en ethiek in de gezondheidszorg
    • Rechten van vrouwen
    • Valt er nog wat te lachen met die moslims?
    • Istanbul >
      • reis naar de onschuld
    • Konya Criteria
    • Etisch Zaken Doen
    • De Masnawî
  • Rûmî & dialoog
    • Missie & Visie
  • Humor
  • De zoeker
    • Megatheoriën
    • De optimisticus
  • Dialoog
  • Kunst
  • Muziek
  • Rûmî
  • Vrede
  • Rûmî over de Masnawî
  • Rumi over Rumi
  • Vrouwen & duurzame vrede
  • de blik verruimen
  • Ahmed Yasawî
  • Stream of consciousness/ monologue intérieur
  • Koran & Kunst
  • Konya Criteria
  • Ramadan
  • liefdevolle conversatie
  • Actua pluriforma
  • Escher & Geometrische patronen
  • Ahilik - herleving van het ethisch zaken doen
  • Mystieke dichters
  • Masnawî
  • Yunus!
  • leve het licht
  • OOO
  • Istanbul
  • Zonder godsdienstvrijheid geen religie
  • Perennial Philosophy
  • Offerfeest
  • Göreme
  • homepage
  • Aya Sofia
  • Sakina
  • betekenis bedevaart

Wankele waarden


Picture
_We hoeven niet zover in de geschiedenis terug te gaan om ons te realiseren dat ook in Nederland de overgrote meerderheid grote moeite had met zaken als echtscheiding, vrijen en samenwonen voor het huwelijk, en dat er een grote weerstand bestond tegen homoseksualiteit. Ook werd het als een groot probleem ervaren als je een huwelijk sloot buiten je eigen kring van geloofsgenoten of boven of beneden je eigen stand. Nog in de jaren zeventig werd er veel verzwegen tussen ouders en kinderen. Of kinderen kozen er juist voor de strijd met hun ouders aan te gaan over de vrijheden die zij wilden, soms op straffe van een tijdelijke of definitieve breuk met hen.
___Jonge moslims, hulpverlening en de zoektocht naar vrijheid en grenzen
Onder jonge moslims zien we een soortgelijk proces. Zij zoeken naarstig naar de grenzen van hun eigen leven in vrijheid, soms lang alleen zonder hulp van familie, vrienden of vriendinnen, leeftijdgenoten of zonder professionele hulp in te roepen. _

Als zij hulpverlening willen inschakelen, blijken ook hulpverleners niet altijd goed raad te weten met de problemen die hun worden voorgelegd. Zonder veel kennis van de islam in al zijn variëteiten en de culturele contexten waarbinnen hun cliënten zijn grootgebracht, kunnen ze geen effectieve en sensitieve gesprekspartner zijn. Langzaam krijgen professionals meer kennis en ervaring in hun hulpverlening aan islamitische burgers. Ook en ontstaan er zelfhulpgroepen rond dilemma´s van religie, cultuur en vernieuwing.

Een steun in de rug voor professionals
In dit boek dat nu vanwege grote belangstelling herdrukt is, worden de nodige kennis en ervaring gebundeld, zodat hulpverleners en zelfhulpgroepen daarmee hun voordeel kunnen doen. Er is bijna geen taboethema, of het komt in dit boek wel aan de orde. Het is een steun in de rug voor al die professionals en mensen die buiten het professionele hulpcircuit om aan elkaar steun en hulp willen verlenen, en die in hun dagelijkse werk geconfronteerd worden met botsende waarden die moslims hoog hebben. Waarden die met elkaar botsen, waarden die daardoor wankelen. En daarmee is het indirect ook een steun in de rug van moslims (mannen en vrouwen) die pogen met zelfrespect richting te geven aan hun leven.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.