Dimensies in Ervaring
In Centraal Azië staat een moskee waar iedereen, die naar binnen gaat, zonder aanzien van ras of cultuur, onmiddellijk in tranen uitbarst. Het heeft iets te maken met de architectonische dimensies van die plaats en hun relatie tot de menselijke fysiologie.
Spelende meisjes
Vol sombere doemgedachten
geraakte ik in een straat
waar meisjes aan 't spelen waren
en we kwamen aan de praat.
Turkse en Surinaamse
en sommige autochtoon
en ze hadden er nauwelijks weet van,
ze speelden daar gewoon.
Mijn sombere visioenen
van een wereld die verging,
vervaagden in 't licht van die kinderen
tot een herinnering.
Want die meisjes met aardige ogen
en met hun prachtige haar
zullen de kinderen baren
voor de komende duizend jaar.
(Willem Wilmink).
De hoop gebaseerd op die natuurlijke neiging elkaar als
'leuke spannende ander' te herkennen en erkennen, gaat verloren..
Dan moeten we zo nodig gaan opvoeden.
Ouders, school, religie, media, de straat, de club..
en dan worden we 'volwassen'.
Da's een ernstige zaak. Zoiets als ziek zijn.
Dat doen we samen en heet daarom samenleving.
Vol sombere doemgedachten
geraakte ik in een straat
waar meisjes aan 't spelen waren
en we kwamen aan de praat.
Turkse en Surinaamse
en sommige autochtoon
en ze hadden er nauwelijks weet van,
ze speelden daar gewoon.
Mijn sombere visioenen
van een wereld die verging,
vervaagden in 't licht van die kinderen
tot een herinnering.
Want die meisjes met aardige ogen
en met hun prachtige haar
zullen de kinderen baren
voor de komende duizend jaar.
(Willem Wilmink).
De hoop gebaseerd op die natuurlijke neiging elkaar als
'leuke spannende ander' te herkennen en erkennen, gaat verloren..
Dan moeten we zo nodig gaan opvoeden.
Ouders, school, religie, media, de straat, de club..
en dan worden we 'volwassen'.
Da's een ernstige zaak. Zoiets als ziek zijn.
Dat doen we samen en heet daarom samenleving.
Helende verhalen
Het verhaal van Mushkil Gusha –probleemoplosser
Een houthakker en weduwnaar, leeft met zijn dochtertje een armoedig leven van de brandhoutverkoop. Zijn dochtertje vraagt of ze niet een keer wat extra lekkers kunnen eten. Hij kapt meer hout. Blijft buiten het huis slapen. Krijgt aanwijzingen van een vreemde stem. Hij haalt kiezelstenen weg uit een hogere werkelijkheid die edelstenen blijken te zijn. De houthakker bouwt een paleis tegenover het paleis van de koning. Zijn dochtertje raakt bevriend met de prinses. Deze hangt haar kostbare ketting op een tak als ze samen gaan zwemmen. Tijdens het zwemmen vergeet ze de ketting. Thuis mist ze de ketting en denkt dat de houthakkersdochter hem heeft gestolen.
De houthakker wordt in een schandblok tentoongesteld, met boven hem de tekst: dit gebeurt er met iemand die steelt van de koning! Later vindt de prinses haar ketting en wordt de houthakker, nadat hij op donderdagavond het Mushkil Gusha verhaal heeft verteld - wat hij lang niet meer had gedaan - gerehabiliteerd.
Het verhaal van Mushkil Gusha is een voorbeeld. Het gebrek aan ‘compleetheid’ van de gebeurtenissen, de slordigheid van het thema, de afwezigheid van bepaalde factoren die we in een verhaal verwachten, vormen aanwijzingen voor de hogere parallel.
Voorkennis - beleving - reflectie
Het verhaal om de voorkennis te activeren
Het verhaal als beleving
Het verhaal als reflectie
De verhalen zijn o.a. geschikt voor de volgende hulpvragen:
Slaapproblemen, traumatische ervaringen, angsten, onzekerheden, wantrouwen, agressie, druk of onrustig gedrag.
Een houthakker en weduwnaar, leeft met zijn dochtertje een armoedig leven van de brandhoutverkoop. Zijn dochtertje vraagt of ze niet een keer wat extra lekkers kunnen eten. Hij kapt meer hout. Blijft buiten het huis slapen. Krijgt aanwijzingen van een vreemde stem. Hij haalt kiezelstenen weg uit een hogere werkelijkheid die edelstenen blijken te zijn. De houthakker bouwt een paleis tegenover het paleis van de koning. Zijn dochtertje raakt bevriend met de prinses. Deze hangt haar kostbare ketting op een tak als ze samen gaan zwemmen. Tijdens het zwemmen vergeet ze de ketting. Thuis mist ze de ketting en denkt dat de houthakkersdochter hem heeft gestolen.
De houthakker wordt in een schandblok tentoongesteld, met boven hem de tekst: dit gebeurt er met iemand die steelt van de koning! Later vindt de prinses haar ketting en wordt de houthakker, nadat hij op donderdagavond het Mushkil Gusha verhaal heeft verteld - wat hij lang niet meer had gedaan - gerehabiliteerd.
Het verhaal van Mushkil Gusha is een voorbeeld. Het gebrek aan ‘compleetheid’ van de gebeurtenissen, de slordigheid van het thema, de afwezigheid van bepaalde factoren die we in een verhaal verwachten, vormen aanwijzingen voor de hogere parallel.
Voorkennis - beleving - reflectie
Het verhaal om de voorkennis te activeren
- 'Betekenisvol leren kan niet plaatsvinden zonder dat je het verbindt met wat je al weet.'
- Het vertellen van een verhaal is daarom geschikt als ‘voortaak’.
- Je maakt kennis met verhalen met een boodschap en met de sleutelfiguren in deze verhalen;
- het is goed om je in deze sleutelfiguren in te leven - in hun bewegingen/of bewogen worden van donker naar licht, van angst naar vertrouwen.
- In concrete levensverhalen aangeven hoe Allah mensen helpt in de beweging van donker naar licht, van angst naar vertrouwen.
- Het belang van een verhaal voor mensen en hun levensbeschouwing (kunnen) aangeven.
Het verhaal als beleving
- Een goed verteld verhaal zet aan tot verwondering.
- Het roept vragen en emoties bij je op.
- Een verhaal doet een beroep op je verbeeldingskracht en je inlevingsvermogen en het voert je mee, weg van het hier en nu.
- Helemaal als je wordt uitgenodigd tot interactie (meezingen, meespelen, vragen stellen), dan creëer je een optimale leerervaring.
- Een verhaal vertelt je meer dan alleen feiten.
- Met een verhaal worden de keuzen waar de hoofdpersonen in hun leven voor stonden en de daaraan verbonden emoties verbeeld.
- Het effect is: vragen stellen alsof je oog in oog staat met een echte persoon.
- Zo beleef je niet alleen een spannend verhaal, je doet ook een bijzondere leerervaring op.
Het verhaal als reflectie
- Tot slot kun je het verhaal gebruiken voor het verwerken van wat je hebt geleerd en beleefd. Met een verhaal kun je terug kijken en laten kijken op de leerervaring.
- Aandacht voor reflectie/bezinning/nadenken over wat leest en beleeft is onmisbaar.
- De beleving van cultuur is van wezenlijk belang. Onderwijs gaat niet alleen over de vraag 'Wat hebben we geleerd vandaag?' maar ook over: 'wat hebben we ervaren?'
- Het onderdeel reflectie kun je vormgeven door zelf een verhaal te schrijven.
- Dan zorg je dat een activiteit of proces goed verloopt en daarmee het verloop van je eigen denk- en leerproces. Dat wil zeggen: het effect dat grootse ideeën en kleine gebeurtenissen op je hebben. Zoiets als de visie van een persoon die de oneindigheid voor de eerste en enige keer ziet.
- Daarbij houdt je ervan tussen de regels door te lezen, verborgen verbanden te leggen en de immense, soms vreselijke gevolgen ervan te doorzien.
- Er is voortdurend verwondering over het potentieel van de mens en het universum.
- Helende verhalen ondersteunen verwerking en stimuleren persoonlijke ontwikkeling.
- Trauma's en (de oorzaak van)psychische problemen zitten vaak opgeslagen in ons onbewuste. Via symbolen, (dag)dromen en verhalen kan contact worden gemaakt met deze opgeslagen informatie. Daarmee kunnen en sturing in positieve richting en verwerking plaatsvinden.
De verhalen zijn o.a. geschikt voor de volgende hulpvragen:
Slaapproblemen, traumatische ervaringen, angsten, onzekerheden, wantrouwen, agressie, druk of onrustig gedrag.
Heb je het verhaal van Mushkil Gusha gehoord?
Volgens het verhaal kan Mushkil Gusha's hulp worden 'ingeroepen' om mensen te beschermen en om hun leven ten goede keren. Het wordt in Iran beschouwd als een volksverhaal en vooral door vrouwen op donderdagavond verteld. Zijn hulp inroepen gebeurt door middel van het vertellen van het verhaal, waarna voedsel en liefdadigheid wordt uitgedeeld aan de armen. Soms blijft dat beperkt tot dadels, vijgen, noten, rozijnen en geroosterde kikkererwten. De naam Mushkil Gusha is Perzisch voor probleemoplosser of puinruimer. Soms wordt hij vereenzelvigd met Kidhr - de Groene, de patroonheilige van de derwisjen, die ook plaats- en tijdloos is.
Volgens het verhaal kan Mushkil Gusha's hulp worden 'ingeroepen' om mensen te beschermen en om hun leven ten goede keren. Het wordt in Iran beschouwd als een volksverhaal en vooral door vrouwen op donderdagavond verteld. Zijn hulp inroepen gebeurt door middel van het vertellen van het verhaal, waarna voedsel en liefdadigheid wordt uitgedeeld aan de armen. Soms blijft dat beperkt tot dadels, vijgen, noten, rozijnen en geroosterde kikkererwten. De naam Mushkil Gusha is Perzisch voor probleemoplosser of puinruimer. Soms wordt hij vereenzelvigd met Kidhr - de Groene, de patroonheilige van de derwisjen, die ook plaats- en tijdloos is.