WAUW Wat veel mensen niet weten, is dat de wereldberoemde Nederlandse graficus M.C. Escher (1898-1972) zich liet inspireren door islamitische kunst. Hij paste de geometrische patronen en wiskundige principes hiervan veelvuldig toe op zijn eigen ontwerpen. Dat tonen de exposities Escher Meets Islamic Art en Escher & Schatten uit de islam, die te zien zijn in het Tropenmuseum in Amsterdam en in Escher in het Paleis in Den Haag. In Amsterdam betreurenswaardig maar waar: slechts tot 3 november 2013... Maar we gaan gewoon verder op: Escher & Geometrische patronen.. http://www.cs.technion.ac.il/~gershon/EscherForReal/ http://www.mcescher.nl/indexnl.htm |
Tijd en creativiteitWeefgetouwen, kwasten, rietpennen, rietfluiten, scharen, naalden, beitels, hamers, in beweging gebracht door zielen die handen en ogen gebruiken om schoonheid aan ons te geven. Kleuren, ornamenten, geometrische patronen, kalligrafie, verhoudingen in architectuur, de manier waarop water of zonlicht zich verhoudt tot wat mensenhanden hebben gemaakt, de stille waardigheid van een kledingstuk of een interieur, kunnen diep ontroeren en ons innerlijk verstillen; ons doen wegdromen en herinneringen oproepen.. Welk blauw is blauw? Welk groen groen? Klik voor de dia introductie erover op Kunst Klik voor hun relatie op: Koran en Kunst Klik voor informatie over Rûmî op Rûmî, of: http://demetnu.nl/musicvideo.php?vid=72ea1ba27 |
De Nederlandse grafisch kunstenaar M.C. Escher (1898 – 1972)
is wereldwijd bekend en geliefd om zijn vlakvullende patronen en bouwwerken met een onnavolgbare dieptewerking. Eschers fascinatie voor geometrische patronen kreeg een belangrijke impuls tijdens twee reizen in 1922 en 1936 naar Zuid-Spanje waar hij het Alhambra in Granada bezocht. De eindeloze herhaling en regelmaat waarmee de patronen hele muren vulden, intrigeerden hem. Met herkenbare dier- en mensfiguren maakte hij later zijn eigen, variaties op deze patronen die hij in Spanje had ontdekt en gekopieerd. Hij verdiepte zich in wiskundige publicaties over patroonvorming, rasters en symmetrie, die hij eerst in studies en later in zijn grafiek toepaste. Zo ontstond Escheriaanse ‘wiskundekunst’ zoals wij die vandaag de dag kennen. Eeuwenoude miniatuurschilderingen naast pakpapier van de Bijenkorf
Van Escher zijn in het Tropenmuseum en bij Escher in Het Paleis wereldberoemde werken te zien zoals de Metamorphose I, II en III, maar ook minder bekende opdrachten zoals het pakpapier dat hij voor De Bijenkorf ontwierp. Op het gebied van islamitische kunst worden topstukken getoond zoals een 14de-eeuws bronzen kistje en Indiase miniatuurschilderingen uit de collectie van het Victoria & Albert Museum. Deze voorwerpen zijn niet per definitie religieus van aard. Integendeel, meestal gaat het om voorwerpen die in een niet-religieuze omgeving zijn gebruikt. Ze zijn afkomstig uit een groot gebied dat zich grofweg uitstrekt van Spanje tot India.
Kijken, vergelijken en verwonderen
In de tentoonstelling vormen Eschers bezoeken aan het Alhambra het startpunt voor een vergelijking tussen zijn oeuvre en de islamitische kunst. De graficus kopieerde alleen islamitische kunst in het Alhambra. De meeste voorwerpen in het
Tropenmuseum en bij Escher in Het Paleis heeft hij dan ook nooit gezien. Toch zijn er veel overeenkomsten te vinden, omdat beide dezelfde mathematische patronen als uitgangspunt hebben. Eén op één vergelijkingen van werken uit beide kunstvormen onthullen
onderliggende overeenkomsten in vorm en stijl. Digitale animaties en werktekeningen tonen de opvallend vergelijkbare wiskundige basis, structuur en opbouw van de werken. Met behulp van interactieve onderdelen als digitaal tekenen en hands-on puzzelen ontdekken en herkennen bezoekers al doende wat de basis van en de overeenkomst tussen zulke verschillende kunstwerken is. Zij ervaren hoe bijzonder deze ontmoeting tussen islamitische en Europese kunst is.
Samenwerking Tropenmuseum, M.C. Escher Foundation en Escher in Het Paleis
De twee tentoonstellingen Escher & Schatten uit de Islam en Escher Meets Islamic Art in Den Haag en Amsterdam zijn qua concept gelijk. Door de grote rijkdom aan tekeningen en prenten zijn dit twee elkaar aanvullende tentoonstellingen.
Uitgeverij THOTH verzorgt een rijk geïllustreerde catalogus in twee talen: Escher Meets Islamic Art en Escher & Schatten uit de Islam. Dit project is een samenwerking tussen het Tropenmuseum, de M.C. Escher Foundation en Escher in Het Paleis. De tentoonstelling Escher Meets Islamic Art in het Tropenmuseum is mede gefinancierd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Mondriaan Fonds.
De tentoonstelling is vanaf 11 juli t/m 3 november te zien in het Tropenmuseum, Amsterdam en bij Escher in Het Paleis, Den Haag. Bezoekers die beide tentoonstellingen bezoeken krijgen een korting op de entreeprijs bij het tweede bezoek.
Tropenmuseum
Linnaeusstraat 2
Amsterdam
020 568 8200
[email protected]
www.tropenmuseum.nl
Escher in Het
Paleis
Lange Voorhout 74
Den Haag
070 427 7730
[email protected]
www.escherinhetpaleis.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Tropenmuseum, Anna Brolsma, tel. 020-568 8418 / [email protected], of bij Escher in Het Paleis, Micky Piller, tel. 070-4277967 / [email protected] of Marcel
Westerdiep, tel. 070-365 1314 / [email protected].
is wereldwijd bekend en geliefd om zijn vlakvullende patronen en bouwwerken met een onnavolgbare dieptewerking. Eschers fascinatie voor geometrische patronen kreeg een belangrijke impuls tijdens twee reizen in 1922 en 1936 naar Zuid-Spanje waar hij het Alhambra in Granada bezocht. De eindeloze herhaling en regelmaat waarmee de patronen hele muren vulden, intrigeerden hem. Met herkenbare dier- en mensfiguren maakte hij later zijn eigen, variaties op deze patronen die hij in Spanje had ontdekt en gekopieerd. Hij verdiepte zich in wiskundige publicaties over patroonvorming, rasters en symmetrie, die hij eerst in studies en later in zijn grafiek toepaste. Zo ontstond Escheriaanse ‘wiskundekunst’ zoals wij die vandaag de dag kennen. Eeuwenoude miniatuurschilderingen naast pakpapier van de Bijenkorf
Van Escher zijn in het Tropenmuseum en bij Escher in Het Paleis wereldberoemde werken te zien zoals de Metamorphose I, II en III, maar ook minder bekende opdrachten zoals het pakpapier dat hij voor De Bijenkorf ontwierp. Op het gebied van islamitische kunst worden topstukken getoond zoals een 14de-eeuws bronzen kistje en Indiase miniatuurschilderingen uit de collectie van het Victoria & Albert Museum. Deze voorwerpen zijn niet per definitie religieus van aard. Integendeel, meestal gaat het om voorwerpen die in een niet-religieuze omgeving zijn gebruikt. Ze zijn afkomstig uit een groot gebied dat zich grofweg uitstrekt van Spanje tot India.
Kijken, vergelijken en verwonderen
In de tentoonstelling vormen Eschers bezoeken aan het Alhambra het startpunt voor een vergelijking tussen zijn oeuvre en de islamitische kunst. De graficus kopieerde alleen islamitische kunst in het Alhambra. De meeste voorwerpen in het
Tropenmuseum en bij Escher in Het Paleis heeft hij dan ook nooit gezien. Toch zijn er veel overeenkomsten te vinden, omdat beide dezelfde mathematische patronen als uitgangspunt hebben. Eén op één vergelijkingen van werken uit beide kunstvormen onthullen
onderliggende overeenkomsten in vorm en stijl. Digitale animaties en werktekeningen tonen de opvallend vergelijkbare wiskundige basis, structuur en opbouw van de werken. Met behulp van interactieve onderdelen als digitaal tekenen en hands-on puzzelen ontdekken en herkennen bezoekers al doende wat de basis van en de overeenkomst tussen zulke verschillende kunstwerken is. Zij ervaren hoe bijzonder deze ontmoeting tussen islamitische en Europese kunst is.
Samenwerking Tropenmuseum, M.C. Escher Foundation en Escher in Het Paleis
De twee tentoonstellingen Escher & Schatten uit de Islam en Escher Meets Islamic Art in Den Haag en Amsterdam zijn qua concept gelijk. Door de grote rijkdom aan tekeningen en prenten zijn dit twee elkaar aanvullende tentoonstellingen.
Uitgeverij THOTH verzorgt een rijk geïllustreerde catalogus in twee talen: Escher Meets Islamic Art en Escher & Schatten uit de Islam. Dit project is een samenwerking tussen het Tropenmuseum, de M.C. Escher Foundation en Escher in Het Paleis. De tentoonstelling Escher Meets Islamic Art in het Tropenmuseum is mede gefinancierd door het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Mondriaan Fonds.
De tentoonstelling is vanaf 11 juli t/m 3 november te zien in het Tropenmuseum, Amsterdam en bij Escher in Het Paleis, Den Haag. Bezoekers die beide tentoonstellingen bezoeken krijgen een korting op de entreeprijs bij het tweede bezoek.
Tropenmuseum
Linnaeusstraat 2
Amsterdam
020 568 8200
[email protected]
www.tropenmuseum.nl
Escher in Het
Paleis
Lange Voorhout 74
Den Haag
070 427 7730
[email protected]
www.escherinhetpaleis.nl
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Tropenmuseum, Anna Brolsma, tel. 020-568 8418 / [email protected], of bij Escher in Het Paleis, Micky Piller, tel. 070-4277967 / [email protected] of Marcel
Westerdiep, tel. 070-365 1314 / [email protected].