Sakinah is een woord dat is afgeleid van sakana: tot rust, vrede of sereniteit komen.
"Sakinah", daalde neer op de profeet Mohammed en de gelovigen toen ze ongewapend een bedevaart naar Mekka maakten. Ze kregen geen toestemming van de stamhoofden in Mekka om zeven maal om de Ka’ba te lopen maar sloten het verdrag van Hoedaibia.
De Koran zegt over de vrede in de harten van de moslims:
Hij is het Die de Sakinah in de harten van de gelovigen neerzond,
waarmee ze geloof toevoegden aan hun geloof. (48:4/18).
Karen Armstrong merkt op: ‘Sakinah lijkt verband te houden met Shekhinah ( Bijbels Hebreeuws : שכינה ), de term voor God’s aanwezigheid in de wereld. De innerlijke vrede van de Soefi contemplatie, die plaatsvindt in het hart, bevestigt de associatie met zowel Sakinah als Shekhinah. De Sufi verwijzing naar sa-ka-na in de zin van zowel stilte als bewoning draagt bij aan de identiteit van het hart als ‘woning’ van God.
Misschien kan Sakina of de innerlijke vrede die voortkomt uit het bewust zijn van onze vergankelijkheid en Gods tijdloosheid en eeuwige wijsheid, ons inzicht en overzicht verschaffen in tijden van chaos. In het oog van de storm is het goed toeven.
"Sakinah", daalde neer op de profeet Mohammed en de gelovigen toen ze ongewapend een bedevaart naar Mekka maakten. Ze kregen geen toestemming van de stamhoofden in Mekka om zeven maal om de Ka’ba te lopen maar sloten het verdrag van Hoedaibia.
De Koran zegt over de vrede in de harten van de moslims:
Hij is het Die de Sakinah in de harten van de gelovigen neerzond,
waarmee ze geloof toevoegden aan hun geloof. (48:4/18).
Karen Armstrong merkt op: ‘Sakinah lijkt verband te houden met Shekhinah ( Bijbels Hebreeuws : שכינה ), de term voor God’s aanwezigheid in de wereld. De innerlijke vrede van de Soefi contemplatie, die plaatsvindt in het hart, bevestigt de associatie met zowel Sakinah als Shekhinah. De Sufi verwijzing naar sa-ka-na in de zin van zowel stilte als bewoning draagt bij aan de identiteit van het hart als ‘woning’ van God.
Misschien kan Sakina of de innerlijke vrede die voortkomt uit het bewust zijn van onze vergankelijkheid en Gods tijdloosheid en eeuwige wijsheid, ons inzicht en overzicht verschaffen in tijden van chaos. In het oog van de storm is het goed toeven.