God vroeg: ‘Wie is dat aan Mijn deur?’
Ik zei: ‘Uw nederige dienaar.’
Hij vroeg: ‘Waarover wil je Mij spreken?’
Ik zei: ‘Ik ben hier slechts om U te groeten
Hij zei: ‘Hoe lang reis je zo nog door?’
Ik zei: ‘Totdat u mij stopt.
Dit is mijn eed van liefde.
Voor de liefde gaf ik rijkdom en status op.’
Hij zei: ‘Je hebt je zaak bepleit maar je hebt geen getuigen.’
Ik zei: ‘mijn tranen zijn mijn getuigen,
de bleekheid van mijn gelaat is mijn bewijs.’
In de vrijvanangst oceaan
ben ik als zout opgelost.
In mij is geloof noch ongeloof,
geloofszekerheid noch twijfel overgebleven.
Innerlijk is in mij een ster verschenen.
Zo’n ster waarin de zeven hemelen oplossen
en verdwijnen..
Je was een droppel sperma
dat bloed werd, daarna groeide
tot zulk een schoonheid…
Kom dicht bij Mij, in schoonheid..
O mens, kom dicht bij Mij
opdat ik je beter dan dat
kan maken.
Want ik zeg je
met de eeuwige waarheid:
zolang je de wil hebt Gods wil te vervullen
en verlangt naar de eeuwigheid en God,
ben je niet echt arm.
Want alleen de mens die niets wil
en niets begeert, is arm.
Wil God gezien worden,
dan moet dat in een licht geschieden,
dat God zelf is.
Boven het verstand, dat zoekt,
is nog een ander verstand, dat niet meer zoekt..
Het oog waarin ik God zie,
is hetzelfde oog waarin God mij ziet;
mijn en Gods oog,
is één oog en één weten ..
De eerste complete vertaling van de MASNAWÎ in het Nederlands!
Unesco riep het 800e geboortejaar van Djalâl’uddîn Rûmî uit tot ‘Jaar van Mevlana en tolerantie’. Het Rumi-jaar 2007 werd daarmee een gelegenheid om zijn werk over de hele wereld in zoveel mogelijk talen en dus ook in het Nederlands uit te brengen. De Masnawî wordt beschouwd als zijn meesterwerk.
De Masnawî is een lofdicht op de liefdevolle vereniging met God. Meester Roemi, heeft daarvoor alle middelen aangewend die hij tot zijn beschikking had. Zijn taalbeheersing brengt hem in het gebied dat eigenlijk niet in taal valt te verbeelden. Zijn pedagogische inzicht geeft hem de mogelijkheden om zowel met voorbeelden uit de hoge als die uit de lage cultuur te werken. Hij gebruikt dierenfabels, erotisch volksverhalen, talloze voorbeelden van spiritualiteit uit de Koran en de mystieke praktijk van zijn voorgangers en tijdgenoten, om de religie van de liefde aan ons over te dragen. In zijn eigen tijd, maar ook nu, weet hij daarmee een groot publiek te bereiken. Met zijn gevoel voor humor en relativering maakt hij abstracte spiritualiteit inleefbaar en zelfs voor kinderen verstaanbaar. Het soefisme is geen boekencultuur, maar een praktijk die leidt tot innerlijk licht en vrede, die midden in het leven staat. Toch heeft de Masnawî een bibliotherapeutische functie. Het aandachtig lezen van dit werk schenkt de verwarmende invloed van een soefimeester en is voor de goede verstaander een verlichtingsproces op zich. Zelfs ongelezen op uw boekenplank heeft het de functie van een samowar. Het water kookt, de thee trekt, en steeds denkt u: toch maar eens een glaasje thee proberen? Want wat hij zegt is herkenbaar:
Wat zoek je op het pad van je eigen verbeelding?
Waarom was je je gezicht met het bloed van je hart?
Van top tot teen, overal is waarheid,
O, jij die jezelf niet kent! Wat zoek je,
Wat zoek je?
Veel liefde,
licht en vrede toegewenst.
De complete Masnawi van Rumi in één deel kunt u bestellen bij Berneboek
via deze link:
https://www.berneboek.com/9789077814239/rumi-mevlana-djalaluddin/masnawi/
Ook te bestellen door
€ 40.00 (waarvan € 5.00 verzendkosten)
over te maken naar rekeningnummer
NL75 INGB 0004 0521 06
t.n.v:
Vereniging Turks Huis Westerpark.
Sextantweg 6 C, 1040 HB Amsterdam
Tel. 020 - 684 57 12
MasnawîReader
1. De Masnawî als bibliotherapie
Bibliotherapie wil zeggen dat wij door middel van lezen onze gevoelens herkennen, uiten en inzicht ontwikkelen in de verbintenis van de tekst van de Masnawî met ons eigen leven.
De term bibliotherapie is ontstaan vanuit het idee dat `lezen` de gevoelswarmte, de houding en het gedrag van een persoon kan beïnvloeden en op deze manier bijdraagt aan een persoonlijke ontwikkeling. Waar wij in feite met elkaar aan beginnen, is de studie en ervaring van de tekst van de Masnawî, lof- en leerdicht van Mevlana Djalâlu’d-Dîn Rûmî op de Schepper en de schepping, maar ook een lofdicht op inzicht en geestelijke beleving van zijn verzen.
Mevlana Djalâlu’d-Dîn Rûmî was een voorbode van wat gaat komen. Bij hem gaat het over hoop voor de toekomst en een betere tijd, die wij ons kunnen voorstellen wanneer we luisteren naar liefdespoëzie. Toen onze geliefde Mevlana zijn vonk van Liefde overdroeg via de Masnawî aan ons – was hij Eén met de energie en Liefde die zijn inspiratie leidde en zijn hart vervulde. Door 'goddelijk lezen' proberen we die eenheid te beleven of voelen.
Bibliotherapie wil zeggen dat wij door middel van lezen onze gevoelens herkennen, uiten en inzicht ontwikkelen in de verbintenis van de tekst van de Masnawî met ons eigen leven.
De term bibliotherapie is ontstaan vanuit het idee dat `lezen` de gevoelswarmte, de houding en het gedrag van een persoon kan beïnvloeden en op deze manier bijdraagt aan een persoonlijke ontwikkeling. Waar wij in feite met elkaar aan beginnen, is de studie en ervaring van de tekst van de Masnawî, lof- en leerdicht van Mevlana Djalâlu’d-Dîn Rûmî op de Schepper en de schepping, maar ook een lofdicht op inzicht en geestelijke beleving van zijn verzen.
Mevlana Djalâlu’d-Dîn Rûmî was een voorbode van wat gaat komen. Bij hem gaat het over hoop voor de toekomst en een betere tijd, die wij ons kunnen voorstellen wanneer we luisteren naar liefdespoëzie. Toen onze geliefde Mevlana zijn vonk van Liefde overdroeg via de Masnawî aan ons – was hij Eén met de energie en Liefde die zijn inspiratie leidde en zijn hart vervulde. Door 'goddelijk lezen' proberen we die eenheid te beleven of voelen.
Skill OneSed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusant doloremque laudantium, totam rem.
|
Skill TwoSed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusant doloremque laudantium, totam rem.
|
Skill ThreeSed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusant doloremque laudantium, totam rem.
|