Platform Vrouwen en Duurzame Vrede
haalt twee topvrouwen naar Nederland
http://www.vrouwenenduurzamevrede.nl/programma
Het Platform VDV organiseert in 2013 het project ‘Vrede, Religie en Vrouwelijk Leiderschap: religie als inspiratiebron voor vrouwelijk leiderschap op het gebied van Vrede en Verzoening’.
Musdah Mulia
“De belangrijkste oorzaak van de verminderde positie van vrouwen in moslimgemeenschappen is religieuze interpretatie door de bezitters van religieuze autoriteit en dat is niet de religie zélf. De oplossing van het probleem is dus de herinterpretatie van de religie.”
Esther Mombo
“Zonder geloof zouden vrouwen niet de kracht hebben alle ellende te verdragen die op hun pad komt. Het geloof is een bevrijdende kracht en een enorme troost voor hen. Het geeft hen de hoop dat dingen veranderen, beter zullen worden.”
In dit project geeft VDV bekendheid aan aspecten van het christendom en de islam die vrouwen ondersteunen in de legitimering van hun rol als vrouwenvredesactivist. VDV wil zo het culturele draagvlak voor leiderschap van vrouwen in vredeswerk bij een bredere groep vrouwen en mannen
(zowel christenen als moslims) vergroten. Vredesactivistes, zowel hier in Nederland als daarbuiten, hebben behoefte aan meer kennis over hun religie, als bron van inspiratie voor hun vredeswerk én om zich te verdedigen tegen onderdrukkende interpretaties van de religieuze teksten van hun
eigen en andere religies.
Op uitnodiging van het Platform VDV bezoeken in september een Indonesische islamtheologe en een Afrikaanse christelijke theologe Nederland. Ze zullen lezingen geven en trainingen begeleiden. VDV organiseert een breed platform voor hun ideeën in sociale media en diverse publicaties.
Het project in Nederland is de start van internationaal programma met buitenlandse
partnerorganisaties (vrouwenvredesorganisaties) van het Platform.
Programma ‘Religie draagt vrouwelijk leiderschap’
15 september 2013, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg
Op zondag 15 september zullen er twee activiteiten plaatsvinden in Kontakt der Kontinenten,
Soesterberg. Het programma begint met een moslim-christelijke viering, ‘De moed
tot vrede’. Deze viering wordt geleid door vrouwen, en er is ruimte voor teksten, gebeden, zang en meditaties. De viering is Nederlandstalig.
Vervolgens is er een Engelstalig open programma, met als thema
‘Religie draagt vrouwelijk leiderschap’
Musdah Mulia en Esther Mombo zullen hierbij aanwezig zijn.
Tijdens dit programma is ruimte om onderling in gesprek te gaan.
Daarnaast is er ook een muzikaal intermezzo en een hapje en drankje.
Aan de beide onderdelen kan afzonderlijk worden deelgenomen.
De toegang is gratis.
Uitgebreide informatie over dit programma is hier te vinden.
English information about the project and the attending speakers can be found here.
Oxfam Novib en de commissie PIN van de KNR (Konferentie van Nederlandse Religieuzen)
ondersteunen dit project op financieel gebied.
In dit project geeft VDV bekendheid aan aspecten van het christendom en de islam die vrouwen ondersteunen in de legitimering van hun rol als vrouwenvredesactivist. VDV wil zo het culturele draagvlak voor leiderschap van vrouwen in vredeswerk bij een bredere groep vrouwen en mannen
(zowel christenen als moslims) vergroten. Vredesactivistes, zowel hier in Nederland als daarbuiten, hebben behoefte aan meer kennis over hun religie, als bron van inspiratie voor hun vredeswerk én om zich te verdedigen tegen onderdrukkende interpretaties van de religieuze teksten van hun
eigen en andere religies.
Op uitnodiging van het Platform VDV bezoeken in september een Indonesische islamtheologe en een Afrikaanse christelijke theologe Nederland. Ze zullen lezingen geven en trainingen begeleiden. VDV organiseert een breed platform voor hun ideeën in sociale media en diverse publicaties.
Het project in Nederland is de start van internationaal programma met buitenlandse
partnerorganisaties (vrouwenvredesorganisaties) van het Platform.
Programma ‘Religie draagt vrouwelijk leiderschap’
15 september 2013, Kontakt der Kontinenten, Soesterberg
Op zondag 15 september zullen er twee activiteiten plaatsvinden in Kontakt der Kontinenten,
Soesterberg. Het programma begint met een moslim-christelijke viering, ‘De moed
tot vrede’. Deze viering wordt geleid door vrouwen, en er is ruimte voor teksten, gebeden, zang en meditaties. De viering is Nederlandstalig.
Vervolgens is er een Engelstalig open programma, met als thema
‘Religie draagt vrouwelijk leiderschap’
Musdah Mulia en Esther Mombo zullen hierbij aanwezig zijn.
Tijdens dit programma is ruimte om onderling in gesprek te gaan.
Daarnaast is er ook een muzikaal intermezzo en een hapje en drankje.
Aan de beide onderdelen kan afzonderlijk worden deelgenomen.
De toegang is gratis.
Uitgebreide informatie over dit programma is hier te vinden.
English information about the project and the attending speakers can be found here.
Oxfam Novib en de commissie PIN van de KNR (Konferentie van Nederlandse Religieuzen)
ondersteunen dit project op financieel gebied.
Uitdagen tot vrede Melissa Valk
Zelf noemen ze zich Peace Provocateurs, dominee Jacky Manuputty en imam Abadin Wakano.
Ze waren november 2012 in Nederland om te vertellen over hun vredescampagne op de Molukken, waarbij de inzet van social media een prominente rol inneemt.
Door middel van sms, internetfora, blogs en Facebook en Twitter, provoceren zij vrede. Op het eerste oog een contradictie, want provoceren doe je meestal in negatieve zin. De Peace Provocateurs geven het woord een nieuwe positieve betekenis.
Tussen 1999 en 2003 vond op de Molukken een conflict plaats langs religieuze lijnen. Hoewel het conflict inmiddels is afgelopen, is het opbouwen en bewaken van vrede een dagelijkse taak. “Vrede is een proces, en kost tijd . Zeker wanneer mensen met enige regelmaat provocerend te werk gaan en geruchten in de wereld brengen om onrust te veroorzaken”, vertellen Manuputty en Wakano.
Incidenten op de Molukken in 2011 bewijzen dat. Het gerucht werd verspreid dat er 500 huizen in Ambon stad verwoest waren en 13 mensen vermoord. Traditionele media lieten beelden zien uit 1999. Vredesjongeren uit de moslim- en christengemeenschap gebruikten social media om die geruchten te weerleggen. Bovendien beïnvloedden de jongeren ook de traditionele media. “In het verleden konden wij geen invloed uitoefenen op traditionele media. Maar door social media kunnen wij dat nu wel. Uiteindelijk volgden de media onze berichten, en letten zij op taalgebruik, een woord als ‘rel’ werd vervangen door ‘onrust’.” De groep die in actie kwam, noemden zichzelf Peace Provocateurs.
Lees verder: VredeDominee Manuputty en Imam Wakano geven aan dat niet alleen social media zorgen voor het behoud van vrede. “Ook en vooral face-to-face contact is belangrijk. Zo ontmoeten wij elkaar bij onrusten in de publieke ruimte, om het signaal af te geven dat er sprake is van een veilige situatie. Met social media alleen red je het niet. Social media zijn een instrument.”
De Peace Provocateurs ontwikkelden voor het bereiken van vrede een methodiek, de vier C’s: Clarify (verduidelijken), Counter (bestrijden), Create (het bieden van alternatieven) en Connect (verbinden van mensen). “We bieden geen direct antwoord op de vraag hoe je vrede kunt bereiken, het is geen recept, maar het is wel een methodiek om te werken aan vrede. Wij zijn ervan overtuigd dat ieder mens vrede nastreeft en een vredig leven wil. Maar in literatuur lezen we veel over hoe conflicten ontstaan. En erg weinig over hoe vrede tot stand wordt gebracht. Daar moet absoluut aandacht voor zijn.”
Op de Molukken werken de christen- en moslimgemeenschap meer en meer met elkaar samen. Ook als het gaat om bijeenkomsten die een christelijk karakter hebben en andersom. Zo leverden christenen op de Molukken een belangrijke bijdrage aan de voorbereidingen op het nationale concours voor het reciteren van de Koran. En zongen moslimstudenten tijdens de opening van het christelijke gospelconcours. Ook zorgen Wakano en Manuputty ervoor dat religieuze leiders van moslims en christenen bijeenkomen om te spreken over sociale problemen, van HIV tot corruptie. “Op deze wijze proberen wij een gedeelde verantwoordelijkheid tot stand te brengen binnen onze gemeenschap.”
Imam Wakano en dominee Manuputty waren in Nederland voor een werkbezoek op uitnodiging van ICCO en Kerk In Actie/PKN. Naast dat zij religieus leider zijn en vredesactivist, geven zij als docent les op de universiteiten in Ambon. Manuputty ontving begin oktober voor zijn vredesactiviteiten de Tanenbaum Peacemaker in Action Award in New York.
De Peace Provocateurs zijn te volgen op Facebook
meer Achtergrond »
Bron: Wereldjournalisten
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ze waren november 2012 in Nederland om te vertellen over hun vredescampagne op de Molukken, waarbij de inzet van social media een prominente rol inneemt.
Door middel van sms, internetfora, blogs en Facebook en Twitter, provoceren zij vrede. Op het eerste oog een contradictie, want provoceren doe je meestal in negatieve zin. De Peace Provocateurs geven het woord een nieuwe positieve betekenis.
Tussen 1999 en 2003 vond op de Molukken een conflict plaats langs religieuze lijnen. Hoewel het conflict inmiddels is afgelopen, is het opbouwen en bewaken van vrede een dagelijkse taak. “Vrede is een proces, en kost tijd . Zeker wanneer mensen met enige regelmaat provocerend te werk gaan en geruchten in de wereld brengen om onrust te veroorzaken”, vertellen Manuputty en Wakano.
Incidenten op de Molukken in 2011 bewijzen dat. Het gerucht werd verspreid dat er 500 huizen in Ambon stad verwoest waren en 13 mensen vermoord. Traditionele media lieten beelden zien uit 1999. Vredesjongeren uit de moslim- en christengemeenschap gebruikten social media om die geruchten te weerleggen. Bovendien beïnvloedden de jongeren ook de traditionele media. “In het verleden konden wij geen invloed uitoefenen op traditionele media. Maar door social media kunnen wij dat nu wel. Uiteindelijk volgden de media onze berichten, en letten zij op taalgebruik, een woord als ‘rel’ werd vervangen door ‘onrust’.” De groep die in actie kwam, noemden zichzelf Peace Provocateurs.
Lees verder: VredeDominee Manuputty en Imam Wakano geven aan dat niet alleen social media zorgen voor het behoud van vrede. “Ook en vooral face-to-face contact is belangrijk. Zo ontmoeten wij elkaar bij onrusten in de publieke ruimte, om het signaal af te geven dat er sprake is van een veilige situatie. Met social media alleen red je het niet. Social media zijn een instrument.”
De Peace Provocateurs ontwikkelden voor het bereiken van vrede een methodiek, de vier C’s: Clarify (verduidelijken), Counter (bestrijden), Create (het bieden van alternatieven) en Connect (verbinden van mensen). “We bieden geen direct antwoord op de vraag hoe je vrede kunt bereiken, het is geen recept, maar het is wel een methodiek om te werken aan vrede. Wij zijn ervan overtuigd dat ieder mens vrede nastreeft en een vredig leven wil. Maar in literatuur lezen we veel over hoe conflicten ontstaan. En erg weinig over hoe vrede tot stand wordt gebracht. Daar moet absoluut aandacht voor zijn.”
Op de Molukken werken de christen- en moslimgemeenschap meer en meer met elkaar samen. Ook als het gaat om bijeenkomsten die een christelijk karakter hebben en andersom. Zo leverden christenen op de Molukken een belangrijke bijdrage aan de voorbereidingen op het nationale concours voor het reciteren van de Koran. En zongen moslimstudenten tijdens de opening van het christelijke gospelconcours. Ook zorgen Wakano en Manuputty ervoor dat religieuze leiders van moslims en christenen bijeenkomen om te spreken over sociale problemen, van HIV tot corruptie. “Op deze wijze proberen wij een gedeelde verantwoordelijkheid tot stand te brengen binnen onze gemeenschap.”
Imam Wakano en dominee Manuputty waren in Nederland voor een werkbezoek op uitnodiging van ICCO en Kerk In Actie/PKN. Naast dat zij religieus leider zijn en vredesactivist, geven zij als docent les op de universiteiten in Ambon. Manuputty ontving begin oktober voor zijn vredesactiviteiten de Tanenbaum Peacemaker in Action Award in New York.
De Peace Provocateurs zijn te volgen op Facebook
meer Achtergrond »
Bron: Wereldjournalisten
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Girlpower
Het scheppingsverhaal van de koran vertelt steeds opnieuw het verhaal van het mannelijke en het vrouwelijke die uit één ziel zijn geschapen, die elkaars partners zijn, elkaars voltooiing: complementair. Chronologisch komt daarna de kritiek van de koran
zelf op het feit dat voorislamitische Arabieren voor zichzelf geen dochters wilden, maar wel aan Allah dochters toekenden. De koran zegt niet alleen dat het aan de Schepper is om te bepalen of er een meisje of jongen wordt geboren, maar ook dat het een goddelijke en kosmologische orde is in het geheel van de schepping om dat voortdurend te blijven doen. Ongelijke behandeling van vrouwelijke en mannelijke kinderen wordt bekritiseerd:
Zijn voor u de mannelijke nakomelingen en voor Hem de vrouwelijke? (53:21).
Heeft Allah soms dochters gekozen boven zonen? Wat scheelt u, hoe oordeelt u? Wilt u dan niet nadenken? (37:153).
Aan Allah behoort het koninkrijk van hemelen en aarde. Hij schept wat Hij wil. Hij schenkt mannelijke en vrouwelijke kinderen aan wie Hij wil. Of Hij schenkt zowel
mannelijke als vrouwelijke kinderen en Hij maakt onvruchtbaar wie Hij wil. (42:49-51).
Nadat de koran heeft vastgesteld dat er vanwege het geslacht geen kwaliteitsverschil is, wordt er aangegeven dat we vaak niet kunnen weten wie waardevoller voor ons zijn,
Uw ouders of uw kinderen, u weet niet wie van hen u het meest tot heil is.
De koran predikte gelijkheid en gelijkwaardigheid van man en vrouw in een context van
een voorislamitische samenleving die vrouwen verachtte. Daarmee richtte de islam zich
op een toekomst waarin vrouwen hun rechten zouden krijgen, als onderdeel van de
samenleving én als individu. Op het moment van de openbaring en gedurende de periode van het profeetschap van Mohammed was er sprake van een belangrijke vooruitgang in de nog steeds veelbesproken ‘positie van de vrouw’. De koran
verklaarde mensen die infanticide praktiseerden wanneer er een meisje werd geboren,
rechteloos, stelde het recht voor vrouwen op een huwelijkscontract in, en gaf hen
erfrecht, eigendomsrecht en stelde maatschappelijke en juridische bescherming voor weduwen en wezen in. De koran beperkte polygynie van een ongelimiteerd aantal tot vier vrouwen, en dat nog onder zware condities, gaf vrouwen een beperkt recht op
initiatief bij de echtscheiding, en gelijkheid in de verantwoordelijkheid voor onderhoud van gezin en kinderen. Dit waren de eerste stappen op het pad naar algehele gelijkheid. De gebeurtenissen en teksten waarop die stappen zijn gebaseerd zijn authentiek en unaniem aanvaard door de geleerden van de moslimgemeenschap van orthodox tot progressief. De grote fout die schriftgeleerden door de eeuwen hebben gemaakt, is om het daarbij te laten. De profeet had een dynamisch stappenplan en programma tot emancipatie van de mens en in het bijzonder de vrouw in werking gesteld. Dit werd echter niet als zodanig herkend, waardoor de noodzakelijke ontwikkeling, gebaseerd op de wisselwerking tussen tekst en context, is uitgebleven.
Vanaf eind negentiende eeuw tot heden zijn er - voor hun tijd - progressieve geleerden opgestaan die aan nieuwe tekstinterpretatie hebben gewerkt en voor de verbetering van de verhouding tussen mannen en vrouwen, moslims en andersgelovigen en andersdenkenden zijn opgestaan. Na een kort overzicht van een keuze uit een eeuw tekstinterpretatie en tekstgeschiedenis, bewegen we voorzichtig naar een stappenplan voor de toekomst.
Een eeuw koranvertaling en uitleg
•Mohammed Abduh (1849-1905)
•Abdullah Yusuf Ali (1872-1953)
•Mahmoud Shaltout (1893-1963)
•Mohammad Asad (1900-1992)
•Sayyid Qutb (1906-1960)
•Zainab al-Ghazzâlî (1917-2005)
•Fazlur Rahman (1919-1988)
•Abdullahi Ahmed An-Na‘îm (1946-
•Asma Barlas (1950-
•Amina Wadud (1952
Een stappenplan voor de toekomst
zelf op het feit dat voorislamitische Arabieren voor zichzelf geen dochters wilden, maar wel aan Allah dochters toekenden. De koran zegt niet alleen dat het aan de Schepper is om te bepalen of er een meisje of jongen wordt geboren, maar ook dat het een goddelijke en kosmologische orde is in het geheel van de schepping om dat voortdurend te blijven doen. Ongelijke behandeling van vrouwelijke en mannelijke kinderen wordt bekritiseerd:
Zijn voor u de mannelijke nakomelingen en voor Hem de vrouwelijke? (53:21).
Heeft Allah soms dochters gekozen boven zonen? Wat scheelt u, hoe oordeelt u? Wilt u dan niet nadenken? (37:153).
Aan Allah behoort het koninkrijk van hemelen en aarde. Hij schept wat Hij wil. Hij schenkt mannelijke en vrouwelijke kinderen aan wie Hij wil. Of Hij schenkt zowel
mannelijke als vrouwelijke kinderen en Hij maakt onvruchtbaar wie Hij wil. (42:49-51).
Nadat de koran heeft vastgesteld dat er vanwege het geslacht geen kwaliteitsverschil is, wordt er aangegeven dat we vaak niet kunnen weten wie waardevoller voor ons zijn,
Uw ouders of uw kinderen, u weet niet wie van hen u het meest tot heil is.
De koran predikte gelijkheid en gelijkwaardigheid van man en vrouw in een context van
een voorislamitische samenleving die vrouwen verachtte. Daarmee richtte de islam zich
op een toekomst waarin vrouwen hun rechten zouden krijgen, als onderdeel van de
samenleving én als individu. Op het moment van de openbaring en gedurende de periode van het profeetschap van Mohammed was er sprake van een belangrijke vooruitgang in de nog steeds veelbesproken ‘positie van de vrouw’. De koran
verklaarde mensen die infanticide praktiseerden wanneer er een meisje werd geboren,
rechteloos, stelde het recht voor vrouwen op een huwelijkscontract in, en gaf hen
erfrecht, eigendomsrecht en stelde maatschappelijke en juridische bescherming voor weduwen en wezen in. De koran beperkte polygynie van een ongelimiteerd aantal tot vier vrouwen, en dat nog onder zware condities, gaf vrouwen een beperkt recht op
initiatief bij de echtscheiding, en gelijkheid in de verantwoordelijkheid voor onderhoud van gezin en kinderen. Dit waren de eerste stappen op het pad naar algehele gelijkheid. De gebeurtenissen en teksten waarop die stappen zijn gebaseerd zijn authentiek en unaniem aanvaard door de geleerden van de moslimgemeenschap van orthodox tot progressief. De grote fout die schriftgeleerden door de eeuwen hebben gemaakt, is om het daarbij te laten. De profeet had een dynamisch stappenplan en programma tot emancipatie van de mens en in het bijzonder de vrouw in werking gesteld. Dit werd echter niet als zodanig herkend, waardoor de noodzakelijke ontwikkeling, gebaseerd op de wisselwerking tussen tekst en context, is uitgebleven.
Vanaf eind negentiende eeuw tot heden zijn er - voor hun tijd - progressieve geleerden opgestaan die aan nieuwe tekstinterpretatie hebben gewerkt en voor de verbetering van de verhouding tussen mannen en vrouwen, moslims en andersgelovigen en andersdenkenden zijn opgestaan. Na een kort overzicht van een keuze uit een eeuw tekstinterpretatie en tekstgeschiedenis, bewegen we voorzichtig naar een stappenplan voor de toekomst.
Een eeuw koranvertaling en uitleg
•Mohammed Abduh (1849-1905)
•Abdullah Yusuf Ali (1872-1953)
•Mahmoud Shaltout (1893-1963)
•Mohammad Asad (1900-1992)
•Sayyid Qutb (1906-1960)
•Zainab al-Ghazzâlî (1917-2005)
•Fazlur Rahman (1919-1988)
•Abdullahi Ahmed An-Na‘îm (1946-
•Asma Barlas (1950-
•Amina Wadud (1952
Een stappenplan voor de toekomst